måndag 17 januari 2011

Tillgänglighet 2.0. Så nära får ingen gå.

Blipp blipp och kompis x är på Snålblåstgatan medan kompis y sörplar latte på Nordstan. Tillgängligheten via sociala medier verkar ha vridits upp ytterligare ett varv i min bekantskapskrets sedan Facebook introducerat Places. Med tjänsten kan du uppdatera din omvärld kring var du befinner dig i samma anda som Foursquare och Gowalla. Frågan jag ställer mig är vilken funktion de här tjänsterna egentligen fyller? Och viktigast allt: Hur nära ska vi egentligen låta människor i vår omvärld komma? När den fysiska positionen sammankopplas med det virtuella rummet och visas för allmänheten skulle jag vilja prata om tillgänglighet 2.0.

Visst finns det möjlighet att avskärma sig gentemot allmänheten. Du väljer själv vilka du vill vara vän med på Facebook och så länge du har tillräckligt höga säkerhetsinställningar är det bara utvalda personer som kan se dina uppdateringar kring var du befinner dig. Jag ställer mig dock skeptisk till om fördelarna med places överväger nackdelarna. En av fördelarna med places kan vara att funktionen underlättar nätverkande, exempelvis genom att jag snabbt och lätt kan kontakta folk för ett möte IRL när de är i närheten. Det finns även en smaskighetsfaktor i det hela. Det är spännande och intressant att veta var andra befinner sig. Mot det går att ställa den risk du utsätter dig för genom att berätta var du befinner dig. Hur kul är det när din bostad blivit länsad på sitt innehåll för att du berättat för Facebook att du är på gymmet? Ponera att du skulle vara en av dem som inte är på god fot med alla. Hur lämpligt är det då att uttala var du befinner dig? Du kanske inte ens visste om att du hade fiender? Ovan nämnda exempel associerar till någon form av brottslighet men tillgängligheten aktualiserar även frågor kring makt. Att sprida information på internet är på många sätt relaterat till en ovisshet kring vem som hanterar information och på vilket sätt.

Av integritetsskäl försöker jag vara restriktiv med att berätta var jag befinner mig i realtid i olika sociala medier. Det känns olustigt att alla andra vet så mycket om mig. Där drar jag gränsen för vad som är mitt och vad som är någon annans.

Här kan du läsa en artikel kring ämnet. Vill du ta bort places från Facebook finns instruktioner kring det här.

Inga kommentarer: