söndag 23 januari 2011

Söndagsterapi.

Söndagar är vilodagar. Och precis som allt annat är vila en definitionsfråga. Jag började min söndag i tvättstugan, vilket följdes av en power napp på soffan och lite surfande. Efter det tog jag mig an en av mina absoluta favoritsysselsättningar: brödbakning. Det är något speciellt med att stå och knåda och skapa något med sina händer.

Har märkt att mitt matkonto skenat iväg senaste månaderna, troligtvis eftersom jag äter kopiösa mängder grönsaker och mejeriprodukter. Har även beslutat mig för att, så länge det är någorlunda ekonomiskt försvarbart, köpa så mycket ekologiskt som möjligt. Vid den förra storhandlingen fick jag med mig åtta eller nio ekologiska produkter hem. Nöjd! Att baka bröd är dock billigt som bara den, så jag ska försöka återinföra min brödbakningstradition. Idag utgick jag från ett recept på morotsbröd i kokboken Bröd, soppor & röror av systrarna Eisenman. (Tack päronen för julklappen!). Blev ett helt fantastiskt mjukt bröd som gjorde sig utmärkt med bregott och prästost.

Förutom brödbak har jag även hunnit med att tjöta bort 2 timmar på skype med två vänner som är utbytesstudenter i Prag och Wien. Det är tur att de kommer hem snart, för jag saknar dem båda två!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Saknar dig också! Tack för pratstunden. Brödet ser ju finfint ut. Sen när jag kommer hem kan vi ha bakstuga ihop om du vill. :) Stor kram!

Ps. Mycket nöjd med att du startat blogg igen. Perfekt när jag vill varva pluggandet med trevlig läsning!

Johanna sa...

Ja det var trevligt att prata lite :) Bakstuga tycker jag definitivt vi ska få till! Eller scones och té. Mer sånt åt folket :) Kul att du gillar bloggen, är alltid mycket roligare att skriva om man vet att någon läser!
Kram på dig!