torsdag 27 januari 2011

Iron & Wine, en uppvärmning.

Nu är det inte länge kvar till Iron & Wine spelar på Trädgårn' här i Göteborg (4 februari). Väldigt nyligen släpptes senaste plattan Kiss each other clean som jag just nu spelar på repeat. Har fastnat särskilt för låten nedan. Skägg, folkpop och vackra melodier är grejjen.

Det är alltid lika intressant hur mina tankar kring en platta ändras över tid. Första gången jag lyssnar på den brukar jag ha som regel att lyssna på plattan från början till slut. På samma sätt som en bok ska läsas från början till slut ska ett album lyssnas på från början till slut. Men efter första genomlyssningarna brukar jag favorisera en eller två låtar som jag, om det är en bra platta, lyssnar sönder. Precis där är jag nu. Men efter ett tag växer kanske andra låtar på plattan. Låtar som behöver tid eller som bara behöver lyssnas på vid rätt tidpunkt.

Inga kommentarer: