torsdag 3 februari 2011

Den här stunden är resten av mitt liv. Eller: Det som döljs i snö kommer fram i tö.

Det är rätt vackert när solen skiner över Majorna. Trots att det är februari och tanterna fortfarande går runt i broddar så börjar våren göra sig påmind. Det enda som kvarstår av snön är isen på gräsmattan utanför Hagakyrkan och små vallar ut med trottoarerna. Folk ser lite vaknare ut. Det är som att luften är högre och blåser bort vintertröttheten.

På nyårsafton, som i år firades i Stockholm hos en vän och hennes vänninor, konstaterade jag att 2011 kommer att bli ett händelserikt år på många sätt. Och nu när snön smälter så är det som att 2011 börjar visa sig som det egentligen kommer att se ut. (Här fick jag lust att infoga klyschan "Det som döljs ut snö...". Men nä. Det känns osmakligt). Hur som helst: Lite ljusare, lite bättre och alldeles purfärskt.

Den största förändringen under året kommer troligtvis att vara att jag går från att vara student till att ja... vad ska man kalla det? Förvärvsarbeterska? Anställd? Jobbare? Det kommer att vara en omställning på så många sätt, framförallt när det gäller hur jag disponerar tid och vad jag gör med mina dagar. Trots att det kommer att innebära många arbetstimmar har jag svårt att föreställa mig att det skulle krävas brutalt mycket mer av mig än vad livet gör just nu när jag både pluggar och jobbar. Däremot kommer det att krävas andra saker av mig än tid, vilket känns otroligt kul och motiverande. Jag kommer att lära mig massor med nya saker om mig själv, andra och min arbetsplats. Det finns äntligen en möjlighet för mig att arbeta på heltid med något som känns utvecklande och meningsfullt. Något som jag valt helt själv.

Förutom ovanstående kan jag tänka mig att andra saker i livet kan komma att se annorlunda ut under 2011. Eftersom jag bor i en studentlägenhet hoppas jag på att få en vanlig lägenhet under året. Jag har gått och drömt om en 1:a eller 2:a i Kungsladugård sen jag flyttade till Göteborg, vilket faktiskt inte är helt orealistiskt i dagsläget. I köket ska jag ha en kökssoffa, en LP-spelare och oändliga fikasessions. Helst ska det finnas en gård med en och annan stökig barnfamilj, några pratglada pensionärer och ett tjog andra trevliga grannar. I min lilla lägenhet ska jag bo och trivas, leva och ha det bra.

Resten löser sig. Eller rättare sagt: allting löser sig. Som idag. Och igår. Särskilt igår. Igår fick jag jobb. Ja, ni läste rätt. Jag fick jobb igår. Nästa vecka kastar jag mig ut som Bambi på hal is. 2011 har bara börjat kära vänner. Vilket år det här kommer att bli.

1 kommentar:

Emma sa...

Härmed anmäler jag mig som högst frivillig deltagare vid dina oändliga fikasessions i din blivande lägenhet =) Snart, snart är det din tur! Grattis igen till jobbet! Puss och kram